Vjerovjesnik, s.a.v.s., u hadisu veli: “Ko isposti ramazan i nakon njega još šest dana mjeseca ševvala, kao da je cijelo vrijeme postio.” “Allah, dž.š., za dobro djelo daje desetorostruku nagradu. Ko isposti mjesec ramazan, kao da je postio deset mjeseci, a post šest dana poslije ramazana (nakon Bajrama – u mjesecu ševvalu) upotpunjuje godinu (kao da je postio cijelu godinu).” (hadis) U mjesecu ševvalu, 1. godine po Hidžri, Vjerovjesnik, s.a.v.s., se oženio Aišom, kćerkom Ebu Bekra, r.a.
Dolazi nam u susret još jedan dragi gost koji pruža mogućnost svim vjernicima da se oplemene, uzdignu imanski i moralno na još više deredže i zasluže time Allahovu milost i oprost grijeha. Pred nama je još jedna prilika da zaradimo veliku nagradu i očistimo se od grijeha, a ona se manifestuje kroz ibadet i post, jedan od najvrijednijih ibadeta, te da u nastupajućim danima oživimo sunnet našeg vjerovjesnika, Muhammeda, s.a.v.s.
Značenje riječi ševval
Ševval je deseti po redu hidžretski mjesec lunarnog islamskog kalendara koji dolazi nakon mubarek mjeseca ramazana. Na prvi dan ševvala muslimani diljem svijeta proslavljaju Ramazanski bajram. U arapskom jeziku riječ ‘ševval’ ima više značenja: Arapi su upotrebljavali riječ ‘ševval’ za devu čije je mlijeko bilo oskudno ili pak, mlijeko koje je nestalo i presušilo. Također, navodi se da je to izraz za devu koja je u sedmom mjesecu trudnoće (ili nakon porođaja), te koja podiže, nosi i prenosi određeni teret.. itd.
Vrijednost posta u ševvalu
Vjerovjesnik, s.a.v.s., u hadisu veli: “Allah, dž.š., za dobro djelo daje desetorostruku nagradu. Ko isposti mjesec ramazan, kao da je postio deset mjeseci, a post šest dana poslije ramazana (nakon Bajrama – u mjesecu ševvalu) upotpunjuje godinu (kao da je postio cijelu godinu).” Imam En-Nevevi, rahimehullah, veli: “Učenjaci su kazali da to vrijedi kao post čitavo vrijeme upravo radi toga što jedno učinjeno dobro djelo vrijedi kao deset dobrih djela. Otuda dolazi vrijednost mjeseca ramazana kao deset mjeseci, a šest dana kao dva mjeseca.” U drugom hadisu koji prenosi Ebu Ejjub el-Ensari, r.a., Alejhisselam, s.a.v.s., kaže: “Ko isposti ramazan i nakon njega još šest dana mjeseca ševvala, kao da je cijelo vrijeme postio.” (bilježe Muslim, Tirmizi, Ebu Davud, Ahmed i Ibn Madždže)
Šest dana ševvala se može ispostiti uzastopno i zaredom na početku ševvala (nakon Bajrama) ili pojedinačno u toku ovog mjeseca. Imam En-Nevevi veli: “Čak i ako bi neko podijelio te dane, ili odgodio njihov post do posljednjih šest dana, postigao bi nagradu koja se spominje pod pojmom ‘a zatim isposti šest dana ševvala.'”
Post šest dana ševvala biva kao čin zahvale na ukazanu blagodat oprosta svih grijeha, blagodat bajramske radosti.. itd. Navika i ustrajnost u postu nakon posta mjeseca ramazana je veoma lijep znak da je primljen post ramazana, jer u životu mu’mina – ibadeti ne prestaju završetkom ramazana. Ibn Abbas, r.a., veli: “Dobro djelo se upotpunjuje trima stvarima: težnjom da ga što prije uradiš, umanjivanjem veličine dobroga djela i sakrivanjem dobroga djela koje si uradio od ostalih. Pa što više težiš da ga prije uradiš – time ga pozdravljaš, kada umanjuješ njegovu veličinu – ti ga, ustvari, uveličavaš, i kada ga sakriješ od znanja drugih – time ga upotpunjuješ.”
Jedne prilike uvaženi naibu-reis hfz. Ismet ef. Spahić, u svom govoru je napravio jedno veoma interesantno i slikovito poređenje kazavši kako postom u ševvalu ispraćamo dragi nam mjesec ramazan na najljepši način. Jer, ima ljudi koji isprate gosta do vrata, a ima i onih koji se dodatno potrude i zaokruže gostoprimstvo time što gosta otprate do aerodroma. Takav je slučaj i sa postom šest dana u mjesecu ševvalu.
Događaji u mjesecu ševvalu
U mjesecu ševvalu, 1. godine po Hidžri, Vjerovjesnik, s.a.v.s., se oženio Aišom, kćerkom Ebu Bekra, r.a.
Zavjera koja je imala za cilj smaknuće Božijeg Poslanika, s.a.v.s., od strane Umejra ibn Vehba i Safvana ibn Umejje, 2. godine po Hidžri.
U ovom mjesecu, 3. godine po Hidžri se dogodila Bitka na Uhudu.
U mjesecu ševvalu, 3. godine po Hidžri poginulo je više ashaba: Hamza ibn Abdul-Muttalib (Poslanikov, a.s., amidža), Abdullah ibn Džahš, Mus’ab ibn ez-Zubejr, Se’ad ibn er-Rebi’, Amr ibn Mu’az, Malik ibn Sinan (otac Ebu Se’id el-Hudrijja), Hanzala ibn Ebi Amir i dr.
Bitka “Hamraa el-esed”. Dogodila se 3. godine po Hidžri.
Post nakon ramazana treba biti kontinuirani ibadet
Uzvišeni, dž.š., u Kur’anu kaže: “…i takmičite se u činjenju dobra!” (El-Bekare, 148.) I kaže: “…i požurite da zaslužite oprost Gospodara svoga i Džennet prostran kao nebesa i Zemlja, pripremljen za one koji se Allaha boje!” (Ali Imran, 133.)
Aiša, r.a., kaže: “Allahov Poslanik, s.a.v.s., je toliko postio (dobrovoljni post) da bi se reklo: Nikada ne prekida post, a nekada nije postio (dane dobrovoljnog posta), da bi se moglo reći: On ne posti (te dane). Ja nisam primjetila Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je postio kompletan mjesec dana, osim mjeseca ramazana, a nisam zapazila da je pored njega više postio od mjeseca ša’bana.”
Jednom kada su upitali Aišu, r.a., o Poslanikovim, s.a.v.s., aktivnostima, ona je odgovorila: “Osnovna odlika svih njegovih djela bila je kontinuitet.”
Navest ćemo nekoliko primjera dobrovoljnog posta:
Davudov, a.s., post. Vjerovjesnik, s.a.v.s., veli: “Allahu najdraži post je post Davuda, a.s. – postio bi svaki drugi dan..” (Buharija i Muslim u svojim “Sahihima”)
Post na dan Arefata (deveti dan zu-l-hidždžeta, uoči Kurban-bajrama) i post “bijelih dana” (to je post svakog trinaestog, četrnaestog i petnaestog dana u hidžretskom mjesecu). Ebu Katade, r.a., prenosi od Poslanika, s.a.v.s.: “Post tri dana svakog mjeseca i ramazan do ramazana je poput neprestanog posta. Post Arefata briše grijehe protekle i dolazeće godine, a post Ašure briše grijehe protekle godine.” (bilježe Muslim, Tirmizi, Ebu Davud i Nesai)
Ovo je jedan od velikih darova kojim je počašćen ummet Muhammeda, s.a.v.s., jer nam je Allah, dž.š., odredio dan koji može da nam poništi male grijehe kompletne protekle i dolazeće godine!
Nevevi ističe da je svako od ovih navedenih djela keffaret, iskupljenje za počinjene grijehe, pa ako se kaže da je keffaret od malih grijeha, onda čovjek čineći ta djela (tj. postom) eliminiše male grijehe (ali se treba ustezati od činjenja velikih grijeha), a ako mu ova djela ne otklanjaju male grijehe onda će mu Allah za činjenje tih djela olakšati kaznu za učinjene velike grijehe, ili mu upisati nagradu i uzdignuti ga na više deredže.
Post Dana ašure (deseti dan mjeseca muharrema). Ibn Abbas, r.a., prenosi: “Nisam vidio Poslanika, s.a.v.s., da sa više želje posti neki dan od Ašure i ovoga mubarek mjeseca (Ramazana).” (Buharija i Muslim) U drugom hadisu, govoreći o vrijednosti posta u mjesecu muharremu, Vjerovjesnik, s.a.v.s., kaže: “Najbolji post poslije Ramazana je post mjeseca Muharrema..”
Ašura je i dan u kojem je Allah, dž.š., oprostio jednom narodu. O tome nas obavještava Vjerovjesnik, s.a.v.s., koji je upitan: “Allahov Poslaniče! U kom mjesecu mi, nakon ramazana, preporučuješ da postim?’ On reče: ‘Ukoliko nakon ramazana budeš želio postiti, onda posti u muharremu, jer je to Allahov mjesec. U njemu je dan u kom je Allah oprostio narodu (koji je živio ranije), i u kom će oprostiti narodu (koji će živjeti kasnije).'” (Tirmizi)
Autor: Abdulkadir Indžić
IslamBa