BosanskiIslamske Teme
Kada su Bošnjaci Kosova prešli na islam?
Prilično je oprečeno kod različitih istraživača, neki tvrde da se to desilo u 15. stoljeću, a drugi pa čak pominju i 19. stoljeće. Ima dijametralno suprotnih gledišta, na primjer Ivan Jastrebov, nekadašnji ruski konzul u Prizrenu, tvrdi da je u Ljubinje (Donje i Gornje) stanovništvo primilo Islam među naseljima u Župi. Dok, prihvatanje islama od strane domaćeg stanovništva područija Gore, to je najznačajniji i prelomni događaj u celokupnoj povjesti tog područija. Prelazak na islam nije bio nagao već je tekao postepeno i nije nametnut od strane vlasti. To potvrđuju i turski defteri prema kojima se može pratiti ovaj proces, koji je trajao od početka 16. do sredine 17. stoljeća i doprinosio stabilizaciji i povećanju stanovništva, što je suprotno tvrdnjama mnogih autora da je islamizacija u Gori nasilno izvršena u vrijme Kukli – Bega i Sinan – Paše. Prema povjesnim izvorima Kukli-Beg je umro 1538. godine, kada je broj muslimana u Gori bio još neznatan. (Katić, 2010:39.) Prema turskom defteru iz 1530. godine, u mnogim selima Gore javljaju se muslimanske porodice, što znači da je islam ovdje prisutan najmanje pet stoljeća. Prema ovom defteru u selu Orčikle je 6 muslimanskih porodica, dok u selu Mlike od 9 porodica četiri su muslimanske. I u drugim naseljima gore bilo je muslimana prema sigurnim podatcima muslimana Kruševa možemo pronači u defteru iz 1579. godine, prema kojem selo Krušova broji 68 kuča, od toga 7 muslimanskih. (Idrizi Aljabek, 2020:38.)
Ivan Jastrebov također o islamizaciji opštine Dragaš tj., sela Opolja kaže: ''Opolje ima 19 sela sa preko 21. 000 stanovnika sa albanskim življem, koji su primili Islam krajem 15. i početkom 16. stoljeća.“ Tako da, Opolje i Gora su veoma blizo, pa se može konstatovati da je i u Gori, islamizacija počela u pomenutom periodu. Prema turskim defterima i popisu iz 1579. godine, u Gori su živele 382, a u Ljumi 443 muslimanske porodice. Na ploči koja je šrafovima pričvršćena na minaret džamije u selu Mlike postoji i prijevod gdje piše: Dogradio ovu velelepnu džamiju Ahmed-aga u godini 1238. Kao što je bila sagrađena 688. Nišan-ploča i selu Mlike potvrđuje da je islam u Gori bio prisutan i prije dolaska Osmanlija na Balkanu. Vjerovatno se radi o doseljenicima iz Halepa tj. Sirije, na što upučuje i ime roda Alepovci iz ovoga sela. (Aljabek 2020:340.) Za Zupu i Podgor nema pouzdanih podataka kada je počela islamizacija. Ali se zna da je prva džamija u Gornjem Ljubinju podignuta 1590. godine veličine 13x16 m, adaptirana 1670. godine na parceli izvjesnog Adema Čalje, koji je odlučio da usred sela pokloni svoju parcelu po povratak od džume namaza koji su obavljali i klanjali u selu Manastirici. Vračajuci se pao s konja i povredio se. Kada su stigli u selo, pozvao svoje seljane i saopštio odluku o poklonu parcele za izgradnju džamije. Ako je džamija u Gornjem Ljubinju podignuta 1590. godine, a do tada se u župljani klanjali Džumu i Bajram namazu Manastirici, poizilazi da je manastrička džamija u Župi najstarija. Verovatno podignuta u drugoj polovini 16. stoljeća. Dakle, iz svega navedenog može se zaključiti da je islamizacija završena najkasnije prije 300-350 godina. (Redžepi, 2019:173.)
Pripremio: Dr. Mirsad Aslani